راهنمای جامع نحوه سرمایه گذاری در مسکن

راهنمای جامع نحوه سرمایه گذاری در مسکن

راهنمای جامع نحوه سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن یکی از راه هایی می باشد که سرمایه گذاران به دلیل افزایش ثبات در دارایی و اطمینان از رشد سرمایه شان به سمت آن کشیده می شوند و همچنان به دنبال موقعیت های بهتر در مناطق مختلف کشور و خارج از کشور می باشند. سرمایه گذاری در ملک و املاک راه بسیار ساده ای نبوده و نیازمند دانش و شناخت کافی در این زمینه و توانایی در بررسی و سنجش موقعیت های مختلف منطقه ای می باشد.

برای اینکه بتوان در بازار مسکن و املاک سرمایه گذاری کرد در مرحله اول باید اطلاعات ابتدایی درباره انواع بازار در آمدی را به دست آورد. ازین رو سرمایه گذار مسکن می بایست به دنبال راه های کسب درآمد و آشنایی با نحوه خرید و فروش ملک باشد. از آنجایی که سرمایه گذاری در مسکن نیازمند سرمایه زیادی می باشد، معامله گر در این حوزه باید دقت زیادی در هر زمینه مرتبط با بازار مسکن باشد.

بازار مسکن نیز تحت عوامل بسیاری قرار گرفته و قیمت آن در مناطق مختلف تفاوت بسیاری با هم دارد. بنابراین معامله و سرمایه گذاری در املاک کار پیچیده ای بوده و احتمال ضرر کردن در این بازار سرمایه گذاری بسیار بالا می باشد. بنابراین بهتر است برای سرمایه گذاری با مشاوران و حرفه ای های این حوزه مشورت کرد و تمام نکات و مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن را مطالعه کرد.

از آنجایی که سرمایه گذاری در ملک و زمین یکی از علاقه مندی های سرمایه گذاران ایرانی محسوب می شود و اینکه این بازار با رشد ها و نزول های قیمتی زیادی مواجه می شود لازم دانستیم تا در این مقاله به آموزش های خرید و سرمایه گذاری در مسکن پرداخته و برای کسب اطلاعات بیشتر برای سرمایه گذاران در این حوزه قصد داریم به مزایا، معایب و نکات بسیار مهمی که هر سرمایه گذار باید در نظر داشته باشد، بپردازیم.

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن به دلیل اطمینان از رشد سرمایه در بلند مدت، یکی از راه های امن برای اکثر سرمایه گذاران تلقی می شود، اما این نوع سرمایه گذاری ریسک ها و خطرات احتمالی خود را نیز در بر دارد. هر فردی بسته به مقدار سرمایه ای که در اختیار دارد می تواند در مناطق و موقعیت های مکانی متفاوت در اقصی نقاط این کشور و گاهی در خارج از کشور اقدام به خرید ملک کنند.

چیزی که سرمایه گذاران در بازار مسکن باید بدانند این است که این بازار در اکثر مواقع ثابت بوده و گاها با رشدها و افول های زیاد مواجه می شوند. این بدان معناست که اگر قصد سرمایه گذاری در ملک و املاک را دارید باید در ابتدا بدانید که خرید زمین بهتر است یا آپارتمان و سپس با دید بلند مدت به آن نگاه و تورم و نرخ فعلی مسکن نسبت به موقعیت آن را در نظر داشته باشند.

اما سرمایه گذاری در مسکن دقیقا به چه معناست؟ سرمایه گذاری در مسکن و املاک جنبه های متفاوتی دارد، اما مفهوم این نوع سرمایه گذاری برای اکثر افراد این است که شخصی به امید افزایش قیمت یک دارایی ملکی و دریافت سود از آن آینده اقدام به خریداری مسکن می کند. مسلما در این مسیر افرادی که سرمایه و نقدینگی بیشتری دارند، می توانند با انتخاب های درست به سودهای کلانی دست پیدا کنند.

سرمایه گذاری در بازار ملک انواع مختلفی دارد. هر سرمایه گذاری که اقدام به خرید ملک می کند باید بدانند که در کدام نوع از سرمایه گذاری قصد خرید و یا فروش ملک خود را دارد. چرا که نوع ملک در قیمت آن تاثیر گذاشته و هر کدام شرایط خاص خود را در بر دارند.

سرمایه گذاری املاک مسکونی، سرمایه گذاری در زمین و باغ، و سرمایه گذاری در مستغلات تجاری از رایج ترین انواع سرمایه گذاری در مسکن هستند، اما نباید فراموش کرد که ساخت و ساز، خرید خانه های کلنگی و ساخت آنها، پیش فروش خانه های ساخته نشده، خرید و بازسازی مسکن های قدیمی دیگر راه هایی می باشند که هر سرمایه گذاری می تواند اقدام به ذخیره نقدینگی خود در آن کند و بازده های مناسبی را از این نوع سرمایه گذاری به دست آورند.

این کار نیازمند مهارت خاصی در حوزه شناخت زمین و املاک دارد، بنابراین برای اینکه بتوان سرمایه گذاری درستی در زمین و املاک داشت بهتر از مشاوران در این زمینه یاری گرفت.

برای اینکه بتوان راه های بهتری برای سرمایه گذاری در مسکن و ملک داشت بهتر است از کسی که در این حوزه ماهر می باشد کمک گرفت. وکیل ملک کسی است که می تواند کارهای مرتبط با املاک را به انجام رسانده و از مسائل قانونی خرید ملک نیز کاملا مطلع است.

سرمایه گذاری در مسکن

مزایا سرمایه گذاری در مسکن

  • سرمایه گذاری در مسکن از مزایای زیادی برخودار است. کسی که به فکر سرمایه گذاری در ملک می باشد، احتمال ترس از دست دادن پول خود را می دهد بنابراین یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از این حس سرمایه گذاری در مسکن می باشد. در ادامه به برخی از مزایای سرمای گذاری در مسکن پرداخته و آگاهی های لازم برای این نوع سرمایه گذاری را به علاقه مندان خواهیم داد:
  • برای اینکه بتوان در زمینه سرمایه گذاری در مسکن موفق بود اولین کار کسب دانش تخصصی می باشد. حال فرقی ندارد چه در بازار مسکن سرمایه گذاری کنید چه در بازارهای بورس و غیره، کسب اطلاعات پایه ای ضروری بوده و خوشبختانه سرمایه گذاری در ملک نیازی به دانش آکادمیک و دانشگاهی ندارد.
  • افرادی که اقدام به خریداری ملک یا خانه می کنند، می توانند از این طریق به صورت ماهانه کسب درآمد کنند. اجاره دادن و رهن خانه می تواند به صاحب ملک کمک کند تا مقداری سرمایه از ملک خود به دست آورد.
  • همانطور که قبلا اشاره شد، یکی از مزایای سرمایه گذاری در ملک کسب سود بیشتر در آینده می باشد. در واقع کمتر دیده شده که قیمت خانه پس از خرید به شدت وفول کند، مگر آنکه اتفاق خاصی بیفتد. بنابراین می توان گفت یکی از دلایل اصلی سرمایه گذاری در بازار مسکن، تورم و افزایش قیمت سالانه و همچنین امکان تغییر کاربری آن می شود. این تغییر کاربری گاهی با کسب سود همراه می باشد.
  • یکی دیگر از مزایایی که می توان در سرمایه گذاری در مسکن به آن اشاره کرد این است که بانک های وام های تسهیلاتی زیادی برای خرید خانه و یا زمین برای خرید در نظر گرفته اند. بنابراین می توان از انواع مختلف بانک ها وام هایی را بعنوان حمایت مالی گرفت و این پول را وارد عرصه و بازار ملک کرد و در نهایت از آن سودهای مناسبی را به دست آورد.
  • ثبات در بازار مسکن یکی از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در ملک می باشد. معمولا سرمایه گذارانی که در بازارهای دیگر مانند بورس، شغل آزاد و دیگر بازارهای مالی و تجاری مشغول به کار هستند با حجم بالایی از استرس مواجه می شوند که در بازار سرمایه گذاری در مسکن به این صورت و به آن شدت نمی باشد.
  • ارزشمند بودن مسکن و ملک به دلیل محدودیت در عرصه در درجه بالایی قرار دارد. در واقع باید گفت که با اینکه زمین و ملک برای خرید در وسعت زیادی عرضه می شوند، اما هر زمین و ملکی قابلیت سرمایه گذاری در آن را ندارد و سرمایه گذار بایستی تمامی موارد تخصصی در این زمینه را در نظر گیرد.
  • مزایای دیگری همچون ایجاد آسودگی خاطر برای صاحب ملک، خدمت به زیباسازی شهری و اجتماع به دلیل نوسازی بافت های فرسوده، و عدم امکان سرقت دارایی نیز وجود دارد که به نفع سرمایه گذاران در این حوزه می باشد. با تمام این موارد سرمایه گذاری جزئی از بهترین شغل ها در سراسر دنیا محسوب شده و دست کم هر یک از سرمایه گذاران بزرگ بخشی از نقدینگی خود را صرف این کار کرده اند.

سرمایه گذاری در مسکن

معایب سرمایه گذاری در مسکن

  • در هر بازاری که مشغول به کار شوید باید بدانید که در راستای مزایا، امکان وجود معایب نیز بسیار بالا بوده و باید با تحقیق و پرس و جو از آنها مطلع شده و به دانش خود بیافزایید. در بازار سرمایه گذاری در مسکن نیز معایبی وجود دارد که بایستی آنها را در نظر گرفت. در ادامه به بررسی معایب این حوزه کاری خواهیم پرداخت:
  • اولین عیبی که می توان برای بازار سرمایه گذاری در مسکن به آن پرداخت، نقدشوندگی پایین سرمایه می باشد. نقدشوندگی پایین بدان معناست که فروش ملک خریداری شده به آسانی نبوده و مدت زمانی را باید صرف پیدا کردن خریدار مناسب بود. در این صورت برای سرمایه گذارانی که به نقدینگی فوری دارند، این بازار مناسب نیست.
  • دومین عیبی که می توان برای سرمایه گذاری در ملک به شمار آورد، نیاز به نقدینگی بالا می باشد. این درست که می توان از طریق وام بانکی و دریافت حواله های کمکی اقدام به خرید خانه کرد، اما نقدینگی خالص فرد سرمایه گذار برای پیدا کردن یک ملک مناسب با موقعیت مطلوب بسیار مهم بوده و این نقدینگی معمولا با مقدار سرمایه زیادی همراه است.
  • اگر از سرمایه گذاری بلند مدت در مسکن بخواهیم بگوییم باید به یکی از معایب این نوع سرمایه گذاری نیز اشاره کنیم. استهلاک و بالا رفتن سن بنا می تواند در افت قیمت مسکن تاثیر گذار باشد. بنابراین اگر سن بنا از حدی بالاتر رود که موجب کاهش قیمت آن شود، برای سرمایه گذاری مناسب نخواهد بود.
  • علاوه بر معایب ذکر شده، مشکلات زیادی از جمله صرف وقت و هزینه های پیگیری اداری، نیاز به تحقیق و بررسی، مقایسه قیمت و شرایط ملک ها و مسکن های متفاوت، و دیگر موارد این چنینی وجود دارند که سرمایه گذار را وادار می کند تا با صبر و تحمل بیشتری وارد این عرصه شود و تمام این مسائل را در خود حل کند.

نکات مهم درباره سرمایه گذاری در مسکن

برای شروع هر کاری باید یکسری اصول را در نظر گرفت و در چهارچوب این اصول حرکت کرد. سرمایه گذاری در ملک و املاک نیز از این اصول مستثنی نیست و نیازمند رعایت دقیق می باشد. در ادامه به برخی از اصول مهم در زمینه سرمایه گذاری در بخش مسکن خواهیم پرداخت.

هدف از سرمایه گذاری

تعیین هدف برای هر سرمایه گذاری، به خودی خود نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود. بنابراین سرمایه گذار باید بداند که چه مقدار و برای رسیدن به چه هدفی پا این عرصه گذاشته و تا کجا پیش خواهد رفت. خریداران باید آگاه باشند که سرمایه گذاری در ملک، نیازمند صرف مدت زمان زیادی می باشد و داشتن صبر و حوصله یکی از فاکتورهای اصلی در این حوزه است.

زمان خرید ملک

برای اینکه بتوان در سرمایه گذاری در مسکن موفق تر عمل کرد می بایست از بهترین زمان خرید مطلع بود. بنابراین گفته می شود که بهترین زمان برای خرید ملک هنگامی می باشد که بازار در آرامش برقرار است و یا هنوز رونق کامل رخ نداده یا به سقف قیمتی نرسیده است. همه اینها نیازمند یک تحلیل مناسب از بازار مسکن و پیگیری اخبار مرتبط با آن است.

موقعیت ملک

تفحص و تحقیق در مورد موقعیت ملک بسیار ضروری می باشد. سرمایه گذاری برای خرید ملکی که جای پیشرفت دارد جزو سرمایه گذاری مطلوب به شمار می آید. برای مثال خرید ملک در مراکز شهر به دلیل امکان فروش بیشتر از موقعیت های مناسبی محاسبه می شود.

نوشتن یک پیام

Your email address will not be published.

پست مرتبط